25 Jaar | Prijsvraag

25 jaar U-stal

Prijsvraag

U-stal zoekt beelden van het stallen van fietsen in de toekomst

Inleiding

U-stal bestaat dit jaar 25 jaar, dat wordt gevierd tussen 7 en 17 mei 2012.

10 dagen waarop diverse activiteiten plaats vinden. Waaronder een symposium ‘U-stal heen en verder’ op 16 mei, waar het verleden, maar ook de toekomst van U-stal centraal staat. Speciaal voor de toekomst van U-stal en het stallen van fietsen zijn wij op zoek naar inspiratiebeelden.

 

Hoe ziet het stallen van fietsen er in een stedelijk gebied over 10 jaar uit? We zijn geneigd om vanuit het bestaande te denken. Fietsen staan naast elkaar in een metalen rek. Inmiddels staan fietsen ook nog wel eens boven en onder elkaar. Maar hoe ziet de manier van het stallen van fietsen er over 10 jaar uit?

De genomineerden worden in de gelegenheid gesteld hun inspiratiebeelden te tonen en toe te lichten op donderdagmiddag 16 mei tijdens het symposium ‘U-stal heen en verder’ te Utrecht.

Onderstaand wordt achtereenvolgens de inspiratie voor de prijsvraag omschreven, de opdrachtomschrijving toegelicht, de deelnamecriteria, de inzending, het tijdschema, de beoordelingsprocedure, de prijzen, publiciteit rond de prijsvraag en de auteursrechten.

 

1. Inspiratie
 

1. Onze fietsenstalling van de toekomst bevindt zich nabij een stedelijke knooppunten (OV, binnenstad, winkelgebied etc.).
Rondom de trein/busstations worden steeds vaker  fietsen op stoepen en pleinen geweerd. Ook in binnensteden komen meer winkelgebieden en voetgangersgebieden, die niet voor fietsers toegankelijk zijn.
In deze stedelijke knooppunten worden fietsen meer en meer geweerd van straat, stoep, gracht en plein (het maaiveld)  en meer en meer ondergebracht in gebouwde, inpandige (ondergrondse) stallingsvoorzieningen.
Bovendien lijkt het erop dat deze fietsenstallingen groter en massaler worden in de toekomst. Door de complexiteit van deze gebieden en de schaarse ruimte is het een uitdaging om het stallen van fietsen goed te regelen.

 

2. Onze fietsenstalling van de toekomst moet de fietser verleiden om de stalling te gebruiken.
De stalling moet zichtbaar zijn, vlot bereikbaar vanaf de (hoofd)fietsroutes en aantrekkelijk zijn.
Aantrekkelijk in de zin van: een makkelijke toegang tot de stalling, ruimte en helderheid over de route in de stalling (ook op spitsmomenten), het vinden van een vrije plek, het gemakkelijk daadwerkelijk stallen van de fiets, goede en korte looproutes die aansluiten op OV (trein, bus en tram) dan wel winkel of bioscoop etc. .
Ze moet sociale veilig zijn, gemakkelijk in gebruik zijn en ruime openingstijden hebben.
Gemakkelijk in de zin van: een snelle afhandeling van plaatsbewijs, eventueel via een elektronische stallingssysteem (registratie en betalen; makkelijk, snel en storingsvrij). In verband met de aantrekkelijkheid en gevoel van veiligheid is er menselijk toezicht, juist ook tijdens avond- en nachtelijke openingsuren.
En zijn eventueel handige faciliteiten aanwezig (toilet, fietspomp, oplaadpunt etc.).

 

3. Onze stalling van de toekomst biedt ook plek aan de fiets van de toekomst.
De variatie aan fietsen neemt de laatste jaren fors toe. Denk aan elektrische fietsen, fietsen met aanhangers, bakfietsen en ligfietsen. Met name de elektrische fiets is aan een grote opmars bezig, vooral in het woon-werkverkeer. Terwijl er in 2006 nog “slechts” 45.000 exemplaren verkocht werden, bedroeg dat aantal in 2009 150.000, ongeveer 10% van het totale marktaandeel van de fiets in Nederland.
Hiermee neemt de variatie aan stallingsplekken toe; lange plekken, brede plekken en plekken voor zware fietsen. Bovendien lijken de eigenaren van deze ‘bijzondere’ fietsen, de fietsen degelijk te willen stallen.

 

4. Onze stalling van de toekomst bedient verschillende fietsers
De fiets wordt vooral gebruikt voor alledaagse verplaatsingen: naar de winkel, school, werk, familie, vrienden, horeca of cultuur. Minder dan 10% van alle fietsritten zijn recreatief of sportief.
Voor de meeste motieven is de fiets een belangrijk vervoermiddel. De fiets is bijvoorbeeld goed voor de helft van de ritten naar school en universiteit, een kwart van de ritten naar het werk en ruim een kwart van de ritten naar de winkel.
Onze fietsenstalling van de toekomst heeft zowel plek voor de kortparkeerder als de langparkeerder.

 

2. Opdrachtomschrijving
 

Voor onze fietsenstalling van de toekomst is geen concrete locatie beschikbaar. De fietsenstalling van de toekomst wordt zeer waarschijnlijk niet compleet gerealiseerd. Maar we gaan er vanuit dat de inspanningen & vernieuwende ideeën in het straatbeeld van de komende decennia zichtbaar gaan worden. Kortom wij zijn op zoek naar inspiratie & vernieuwende beelden van toekomstige mogelijkheden.

 

3. Deelnamecriteria
 

Deelname staat open voor iedereen.
Uitgesloten van deelname zijn de juryleden en de leden van de toetsingscommissie.

 

4. De inzending
 

De inzendingen moeten bestaan uit: .

 De inzending bestaat uit maximaal 5 beelden en 5 pagina’s toelichtende tekst.
En voorzien zijn van naam, adres en bereikbaarheidsgegevens van de inzender.

 

De inzending moet digitaal worden aangeleverd aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
In verband met het symposium op 16 mei en de presentatie van de genomineerde inzendingen dienen:
de beelden in jpg of powerpoint te worden aangeleverd en de toelichtende tekst in pdf of word te worden ingezonden. 

 

Materiaal wat niet is gevraagd wordt niet in de beoordeling betrokken.
Er mogen geen varianten worden ingediend.
Inzendingen die niet aan de randvoorwaarden/inspiratie voldoen worden niet in de beoordeling betrokken.

 

5. Tijdschema van de prijsvraag


De prijsvraag wordt 6 maart 2012 gepubliceerd.
Tussentijdse informatie kan worden opgevraagd via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
De inzending moet 27 april 2012 binnen zijn.
De drie genomineerden worden 9 mei 2012 op de hoogte gesteld.
De winnaar wordt op 16 mei 2012 tijdens het symposium bekend gemaakt. 

 

6. Beoordelingsprocedure


De beoordelingsprocedure verloopt als volgt:

a) toetsingsfase:
De ingeleverde inzendingen worden in week 18 getoetst door de toetscommissie, deze bestaat uit: Pieter Mosterd, directeur UB2000 en Willem van Spaendonck, beleidsmedewerker UB2000.                .
Eerst worden de inzendingen getoetst aan de 4 inspiratiebronnen, de regels en randvoorwaarden die in dit document genoemd worden.
Inzendingen die niet aan deze voorwaarden voldoen worden niet in de beoordeling betrokken.
De beslissing hierover wordt genomen door de toetscommissie.
De resultaten hiervan worden ter beschikking gesteld aan de jury.
 
b) beoordelingsfase:
Vervolgens zal de jury de inzendingen beoordelen.

De jury bestaande uit de volgende leden:
Abdel Toutouh, Manager fietsenstallingen, U-stal
Folkert Piersma Projectmanager van het programmateam 'Ruimte voor de fiets' bij ProRail
Arnold Bongers, verkeerskundige bij de Gemeente 's-Hertogenbosch (Fietsstad 2011)
Stefan Gitz, Formule manager fietsparkeren, NS Stations, Ketenbedrijf

De jury is onafhankelijk van de deelnemers en doet een autonome uitspraak.
De jury geeft op basis van een integrale beoordeling aan welke drie inzending voor nominatie in aanmerking komen, en geeft een rangorde aan.
De genomineerden worden 9 mei op de hoogte gesteld van de nominatie.

De genomineerden worden in de gelegenheid gesteld hun inspiratiebeelden te tonen en toe te lichten op donderdagmiddag 16 mei tijdens het symposium ‘U-stal heen en verder’ te Utrecht.
Waarna de winnaars bekend gemaakt zullen worden.

Op 16 mei 2012 is het juryrapport beschikbaar.  Het rapport van de jury is schriftelijk en openbaar. Het juryrapport bevat een algemene interpretatie van de gehanteerde criteria en het verloop van de beoordeling en geeft aan in welke ronde de niet genomineerde inzendingen zijn afgevallen.

 

7. Prijzen
 

De 1e prijs is een geldbedrag van € 1.500,-
De 2e prijs is een geldbedrag van € 1.000,-
De 3e prijs is een geldbedrag van € 500,-

 

8. Publiciteit
 

Rond de prijsvraag en het symposium zullen enige publiciteit worden gegenereerd door U-stal. Er zal in algemene zin aandacht worden besteed aan de nominaties, maar niet eerder dan 9 mei 2012.

Het is inzenders, juryleden of anderen, niet toegestaan in de publiciteit te treden over zaken die inhoudelijk samenhangen met de inzendingen of de prijsvraag als zodanig, voordat het besluit van de jury via U-stal bekend is gemaakt.

 

9. Auteursrechten  
 

De inzendingen blijven het geestelijk eigendom van de deelnemers.
U-stal zal de inzendingen niet gebruiken. In overleg met de winnaars zal worden overlegd over plaatsing van de winnende beelden en toelichting op de website van U-stal.

 

10. Ten slotte
 

Tenslotte na afloop van de prijsvraag gebeurt er niets meer met de inzendingen.
 

Pop Up Parking bij thuiswedstrijd FC Utrecht tegen Fortuna Sittard

U-Stal | 30 oktober 2019 | Nieuwsbericht

Kom je zondag 3 november op de fiets naar FC Utrecht – Fortuna Sittard?

Lees meer...

Pop Up Parking bij thuiswedstrijd FC Utrecht tegen PSV

U-Stal | 17 oktober 2019 | Nieuwsbericht

Kom je zaterdag 19 oktober op de fiets naar FC Utrecht - PSV?

Lees meer...

Pop Up Parking bij thuiswedstrijd Utrecht tegen MSK Zrinjski

U-Stal | 24 juli 2019 | Nieuwsbericht

Kom je donderdag 25 juli op de fiets naar FC Utrecht- MSK Zrinjski? Plaats dan je fiets in de pop up fietsenstalling bij stadion De Galgenwaard. Locatie: Kruising Weg tot de Wetenschap & Laan van Maarschalkerweerd.

Lees meer...

Wethouder Iedema reikt diploma uit aan eerste groep assistent-fietsenmakers

Zoetermeer.nieuws.nl | 17 juli 2019 | Nieuwsbericht

Op dinsdag 9 juli hebben 12 studenten hun diploma in ontvangst mogen nemen van wethouder Jan Iedema (onderwijs). De studenten zijn opgeleid tot assistent-fietstechnicus. Door het harde werken van de leerlingen en een unieke samenwerking tussen werkgevers en onderwijs is dit mooie resultaat behaald.

Lees meer...

klik hier voor het nieuwsarchief